Dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską, w latach 2013 – 2015 zrealizowany został projekt System Informacyjny Statystyki Publicznej – 2 (SISP-2), który stanowił merytoryczne uzupełnienie projektu „System Informacyjny Statystyki Publicznej (SISP)”.
Celem projektu było osiągnięcie maksymalnych efektów budowy e-statystyki w Polsce poprzez uruchomienie platform i systemów umożliwiających świadczenie nowych usług elektronicznych dla instytucji administracji publicznej, przedsiębiorców i obywateli, zwiększając wkład statystyki publicznej w rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Realizacja projektu pomogła w osiągnięciu korzyści dla obywateli i gospodarki oraz zoptymalizowała procesy realizowane pomiędzy GUS, a innymi instytucjami. Korzystne zmiany to m.in:
- zwiększenie dostępności do zasobów informacyjnych statystyki publicznej,
- skrócenie czasu pozyskiwania danych statystycznych,
- uruchomienie platform i systemów umożliwiających świadczenie przez statystykę publiczną, za pomocą Internetu, dodatkowych usług publicznych dla innych instytucji administracji publicznej, przedsiębiorców i obywateli,
- zwiększenie wkładu statystyki publicznej w informatyzację administracji publicznej oraz rozwój społeczeństwa informacyjnego,
- rozwój systemów informacji publicznej,
- dostosowanie i integracja działania rejestrów urzędowych REGON i TERYT z krajowymi rejestrami i systemami ewidencyjnymi: CEIDG, KRS, RSPO, CRP KEP, rejestrami płatników ubezpieczeń społecznych prowadzonymi przez ZUS i KRUS, oraz innymi krajowymi rejestrami tj. rejestrami podmiotów i zbiorami danych,
- udostępnienie standardów informacyjnych we wspólnych zakresach tematycznych działania Prezesa GUS oraz innych wybranych organów administracji publicznej, jako podstawa wykorzystania zbiorów danych administracyjnych jednego resortu przez jednostki innych resortów,
- usprawnienie bezpośredniej i elektronicznej komunikacji z klientem, podniesienie komfortu pracy klientów (wydzielone stanowiska pracy), rozbudowa zaplecza szkoleniowego, digitalizacja zbiorów publikacyjnych, poprawa dostępności zasobów bibliotecznych, zniesienie barier dla klientów, podniesienie kompetencji pracowników,
- upowszechnienie wiedzy o zjawiskach i procesach objętych badaniami statystycznymi, niezbędnej dla właściwego ukierunkowania działań jednostek administracji, przedsiębiorstw i obywateli.
W ramach realizacji projektu uruchomiono usługi elektroniczne, których opisy znajdują się w zakładce „Usługi / produkty”.