W dniu 15 października 2013 roku podpisano porozumienie między GUS i WWPE o dofinansowaniu projektu ”System Informacyjny Statystyki Publicznej – 2” (SISP–2) w ramach 7. osi priorytetowej „Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013.
Projekt SISP-2 stanowi merytoryczne uzupełnienie projektu SISP.
Realizacja projektu SISP–2 od IV kw. 2013 r. do końca 2014 r., budżet 80 800 000 zł.
Finansowanie projektu: 85% budżet EFRR, 15% środki budżetu państwa.
Zespół projektowy i struktura projektu:
Na potrzeby realizacji projektu SISP–2 w strukturach organizacyjnych GUS na mocy Zarządzeń wewnętrznych Prezesa GUS została utworzona struktura organizacyjna dla realizacji projektu SISP. W związku z tym, że projekt SISP-2 jest merytorycznym rozwinięciem projektu SISP, postanowiono o powierzeniu nadzoru i realizacji projektu SISP-2 powołanym ww. zarządzeniami podmiotom.
Za utrzymanie i eksploatację wszystkich komponentów wdrożonych w ramach projektu odpowiedzialny będzie Główny Urząd Statystyczny oraz Centrum Informatyki Statystycznej (CIS). CIS zostało utworzone decyzją Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w czerwcu 2010 roku. Centrum jest kontynuatorem działalności i następcą prawnym wcześniejszych jednostek statystyki publicznej, działających nieprzerwanie od 1955 r. CIS z siedzibą w Warszawie w gmachu GUS, posiada w swojej strukturze dwa zamiejscowe Zakłady w Radomiu i w Łodzi. Zadaniem CIS jest zapewnienie obsługi informatycznej służb statystyki publicznej w zakresie projektowania i programowania systemów gromadzenia, przetwarzania, opracowywania i udostępniania danych statystycznych, oraz w zakresie planowania, rozwoju i utrzymania systemu teleinformatycznego statystyki.
W budżecie Beneficjenta i JSP zostaną zapewnione odpowiednie środki, niezbędne w zakresie utrzymania wszystkich komponentów i zasobów (także ludzkich) w okresie trwałości projektu.
Cele projektu:
- Powiązanie działania rejestrów REGON i TERYT z innymi rejestrami administracji publicznej, których zawartość ma powiązania merytoryczne z rejestrami REGON i TERYT.
- Uproszczenie procedur administracyjnych w procesach obsługi osób fizycznych i podmiotów gospodarczych przez instytucje administracji publicznej, a w tym umożliwienie zastąpienia zbierania przez statystykę publiczną części danych statystycznych od zobowiązanych podmiotów (jednostek sprawozdawczych) poprzez pozyskiwanie odpowiednich danych ze zbiorów danych administracyjnych.
- Usprawnienie i upowszechnienie elektronicznej drogi dostępu do usług administracji publicznej i do informacji publicznej poprzez budowę internetowego dwujęzycznego systemu informacji skierowującej do systemów informacyjnych statystyki i systemów resortowych.
- Modernizację funkcjonalną systemu teleinformatycznego GUS w zakresie obsługi przekazywania zbiorów danych statystycznych do Eurostatu, ONZ, OECD i innych organizacji międzynarodowych, aby obniżyć koszty przygotowania tych zbiorów do transmisji zgodnie z wymaganymi zawartościami i formatami oraz zapewnić zgodność ze standardami międzynarodowymi i zaleceniami UE.
- Zwiększenie roli systemu statystyki publicznej w infrastrukturze informacyjnej państwa poprzez wdrożenie e-Statystyki, tj. umożliwienie przez system statystyki publicznej komunikowania się i świadczenia usług za pośrednictwem Internetu.